Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Aponogeton boivianus slaat niet aan

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Aponogeton boivianus slaat niet aan
Redroest

Lid # 16334

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Redroest   Email Redroest   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb een tijdje terug 5 Aponogeton boivianus gekocht. Deze waren bruin bij levering. Volgens artikelen op het internet is dit een plant die grote brede bladeren heeft en op de meeste foto's van deze plant staat hij fel groen en recht omhoog.

In mijn Juwel Rio 180 met 2 TL balken en reflectors slaat deze plant echter niet aan. Ik ben een week geleden begonnen met het toevoegen van CO2. Er staat een matige stroming, ik pomp over actieve kool (ivm bruine kleurstof) en voeg een Sera vloeibaar plantenspul met ijzer toe.(kan even niet op de naam komen)
De temperatuur ligt rond de 25 graden en de waterwaardes zijn normaal (ph7 etc etc)

Soms lijkt het erop dat een plant aanslaat, maar een week later worden de bladeren bruin of er komen gaten in waarna hij zn bladeren verliest. Ze ogen ook allemaal slap en blijven niet rechtop.

Berichten: 71 | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik verwacht toch dat hij te weinig voeding krijgt.
Meet je nitraat en fosfaat maar eens, of laat het doen.
Je kunt er ook osmocell oid bij duwen, helpt ook

[ 04.02.2010, 13:37: Bericht aangepast door: @Tom ]

------------------------------
In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Redroest

Lid # 16334

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Redroest   Email Redroest   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Wat moeten daarvan de juiste waardes zijn? Ik ga het water laten meten in een aquariumwinkel, maar dan wil ik meteen weten wat ik eventueel moet kopen/doen om alles optimaal te maken voor de planten in mijn bak.
Berichten: 71 | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als ze meer dan nul meten, zit je al aardig.
Ik zou eerst die co2 maar eens een tijdje laten draaien.

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Redroest

Lid # 16334

Waardeer Lid
Ik heb in mijn CO2 slang een kraantje met splitsing zitten. Als het licht uitgaat verdwijnt de CO2 via een andere opening in de lucht. De uitgang in me aquarium zit aangesloten op de ingang van mijn filter zodat de bubbels volledig in het water oplossen. Heeft dit effect of komt hierdoor geen CO2 in me water (door de stroming)
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
ehhh.. het gas kiest altijd de weg van de minste weerstand.
Heb je d'r een magneetklep tussen zitten ?
iets anders werkt namelijk bij nooit goed.

[ 04.02.2010, 14:50: Bericht aangepast door: @Tom ]

Redroest

Lid # 16334

Waardeer Lid
Ik bedoel meer dat het kraantje in de nacht openstaat zodat er geen druk ontstaat als ik het kraantje dicht doe van de CO2 naar mijn aquarium

De CO2 flessen zijn in princiepe direct aangesloten op mijn filterslangen zolang dat kraantje dicht zit. Als het kraantje open staat zal de CO2 aan de lucht ontsnappen

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Oh, op die manier.

Misschien mag de co2 er wel langer op, ligt eraan of de ph
wel laag genoeg wordt. Kijk ff wat ze in de winkel meten en
dan kun je vanuit daaruit gaan zoeken naar oplossingen.
Doen de andere planten het wel een beetje ?

[ 05.02.2010, 15:32: Bericht aangepast door: @Tom ]

Redroest

Lid # 16334

Waardeer Lid
De rooie planten in me bak zijn nogal groen en de bodemplantjes waren ook niet volledig groen. Ze groeiden echter heel snel en die worden ook steeds groener.
Redroest

Lid # 16334

Waardeer Lid
Update: Ik krijg nu ook last van (wat ik denk) baardalgen. Misschien kunnen jullie nu een conclusie trekken?

De algen groeien aan de bladranden en zijn heel donker groen of bijna zwart/blauw. Ze zijn niet lang. (max lengte op dit moment is ongeveer een halve cm)

Ik heb een aantal oplossingen gevonden, maar ik moet natuurlijk eerst zeker weten wat een oorzaak kan zijn. Hieronder een aantal feitjes van mijn aquarium

-Bak draait 2 maanden
-eerste maand 1 TL vervangen
-2e maand 2e TL vervangen
-2 weken geleden halve bak ververst ivm grote schoonmaak van de bodem
-planten waren geel, maar lijken nu beter te groeien
-Ik voeg CO2 toe dmv omgekeerd bakje
-Vissen krijgen om de dag afwisselend voer (levend, diepvries, vlokken, komkommer etc in veel variaties)
-Bodemplanten groeien snel met veel uitlopers
-Filter over actieve kool ivm kleurstof kienhout
-19 vissen in 160 liter + veel planten
-PH waarde: 7
-redelijke stroming

[ 07.02.2010, 21:54: Bericht aangepast door: Redroest ]

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.