Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » tips moswand? + limnophila aromatica (Pagina 2)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 2 pagina's: 1  2   
Auteur Onderwerp: tips moswand? + limnophila aromatica
falerossi
Volwaardig Lid
Lid # 16528

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor falerossi   Email falerossi   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myriad:
Ik ook! Heb vandaag (wit) 'gaas' gekocht (hoe zeggen jullie dat in Friesland?)

Hangt van de kleur af hoe wij het noemen, Rood gaas noemen wij geen witgaas [Big Grin]

We gaan er wel van uit dat je wat foto's maakt (trekt) van al het werk.

[ 19.01.2010, 20:14: Bericht aangepast door: Erwin ]

------------------------------
http://www.flickr.com/janneswester >

Berichten: 172 | Van: Friesland | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
BigSmoke
AF-Gids
Lid # 625

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor BigSmoke   Email BigSmoke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Gun jullie veel succes, IK heb geen gaas nodig...!!

not for sale, neither for hire,
where's smoke, there's fire!!

Berichten: 6127 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Myriad   Email Myriad   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door falerossi:
Citaat:
Ik ook! Heb vandaag (wit) 'gaas' gekocht (hoe zeggen jullie dat in Friesland?)

Hangt van de kleur af hoe wij het noemen, Rood gaas noemen wij geen witgaas [Big Grin]

We gaan er wel van uit dat je wat foto's maakt (trekt) van al het werk.

Gaas dus [Razz]
Foto-update = beloofd!

I can levitate birds. No one cares (Woody Allen).

Berichten: 57 | Van: Brussel | Geregistreerd: Jan 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Myriad   Email Myriad   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigSmoke:
Gun jullie veel succes, IK heb geen gaas nodig...!!

Als het echt bak per bak verschilt dan wacht me misshien nog een verrassing. Mogelijk zitten we straks in hetzelfde schuitje [Wink]

Berichten: 57 | Van: Brussel | Geregistreerd: Jan 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Hier een mos-linkje voor de geïnteresseerden.

http://www.aquarticles.com/articles/plants/Leong_Mosses.html

(ik spreek me niet uit over de inhoud) [Razz]

Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Zoals beloofd de update van de moswand.
Het ziet er allemaal erg vreemd uit dus schrik niet [Razz]

Heb uiteindelijk geen zwart gaas gevonden en misschien maar goed ook want dan was ik waarschijnlijk thuisgekomen met véél dunner gaas en ik denk dat dik gaas echt wel beter is om de boel een beetje strak te houden.

De plakken mos waren groter dan verwacht dus ipv. de linkerwand en een paar cm. van de achterwand (hoekje om zeg maar) heb ik nu heel de achterwand ook in mos. Totale lengte: 64cm. Hoogte: 30cm.

Het plaatsen was zoals verwacht het moeilijkste gedeelte en is dan ook niet echt gebeurd zoals ik het wou (mede door de zuignappen die verplaatsen bemoeilijken).
Ik had 5 cm. vrij gehouden onderaan om het gaas tussen het glas en het grind te steken (tot op de bodem van de bak) maar dit was niet evident met als resultaat dat het er nu wel tussenzit maar minder diep dan ik voor ogen had.

Aan de uiteinden links voor en rechts achter zie je een dikke witte streep. Dit zijn 2 stroken filterwatten waarmee ik de kieren voorlopig heb gedicht om te vermijden dat er visjes achter geraken.
Indien iemand een elegantere suggestie heeft dan filterwatten dan hoor ik het graag [Smile]

-
Een klein strookje vrijgelaTen voor de hoek.

-
Wou de boel eerst dichtnaaien met visdraad maar heb uiteindelijk geopteerd voor 'kabelbandjes'.
Zuignappen bevestigen ging makkelijk.

-
Overzicht aquarium. Let niet op de planten. Daar moet nog aan gewerkt worden... [Razz]

-
Linkerzijde

-
Achterwand (rechts).

Foto's zijn genomen met de webcam dus slechte kwaliteit. Als het mos gegroeid is post ik wel weer een foto genomen met een degelijk toestel.

BigSmoke
AF-Gids
Lid # 625

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor BigSmoke   Email BigSmoke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Zal ongetwijfeld werken! Ook de fel witte kleur zal snel groen worden, omdat dit veel licht weerkaatst zal er graag alg op groeien. In de ruimte achter de wand zal er straks vrijwel waterstilstand zijn. met alle gevolgen van kans op rotting en vuilophoping. Zorg dat via een t-stuk op de uitsroom van je filter een deel van he tschone water achter de wand uitstroomt dan zul je er minder last van hebben.

Berichten: 6127 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Hier heb ik natuurlijk weer helemaal niet bij stilgestaan... [Stom]

Ik ga zowiezo een Eheim buitenfilter (Classic 2211)
aanschaffen. Die bevestig ik dus best ergens linksachter vermoed ik?

BigSmoke
AF-Gids
Lid # 625

Ledenwaardering:
4
De uitstroom in elk geval voor minstens 50% wel!

falerossi
Volwaardig Lid
Lid # 16528

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor falerossi   Email falerossi   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Wat voor mos heb je gebruikt? (of heb ik niet goed gelezen)

http://www.flickr.com/janneswester >

Berichten: 172 | Van: Friesland | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Ik vraag het me ook af falerossi :-/
Vesicularia species...

http://www.aquarium-planten.com/?page=showproduct&product=473

Christmas moss heet blijkbaar Vesicularia Montagnei en Java moss Vesicularia Dubyana.
Welke van de 2 ik nou heb is me niet echt duidelijk. Het mos is echt nog kort en als leek maak ik niet 1-2-3 het onderscheid tussen beide soorten.
Anyone?? [Big Grin]

(ik gok op Christmas moss aangezien dat het vaakst wordt gebruikt om moswanden te maken)

Als er nog iemand een suggestie heeft ter vervanging van de filterwatten dan ben ik één en al oor!

[ 26.01.2010, 00:18: Bericht aangepast door: Myriad ]

Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigSmoke:
De uitstroom in elk geval voor minstens 50% wel!

Ik veronderstel dat ik weer een lawine aan vragen zal hebben. De ene al dommer dan de andere [gorgeous]

sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sietze   Email sietze   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ben nieuwschierig hoe dit wandje zich gaat ontwikkelen..

ik hou t ff in de gaten.

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,
mijn garnalen project 60x30x30, schommelziekte

Berichten: 445 | Van: Drachtstercompagnie | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Citaat:
Ik vraag het me ook af falerossi :-/
Vesicularia species...

http://www.aquarium-planten.com/?page=showproduct&product=473

Christmas moss heet blijkbaar Vesicularia Montagnei en Java moss Vesicularia Dubyana.
Welke van de 2 ik nou heb is me niet echt duidelijk. Het mos is echt nog kort en als leek maak ik niet 1-2-3 het onderscheid tussen beide soorten.
Anyone?? [Big Grin]

(ik gok op Christmas moss aangezien dat het vaakst wordt gebruikt om moswanden te maken)

Als er nog iemand een suggestie heeft ter vervanging van de filterwatten dan ben ik één en al oor!

Edit: als ik al de foto's hier zo zie dan denk ik dat ik momenteel het lelijkste bakje heb van heel het forum [Razz]
Is er geen lelijke bakken contest???

Ben even nieuwsgierig sietze [Wink]
Schijnt traag te groeien...

[ 26.01.2010, 02:52: Bericht aangepast door: Myriad ]

BigSmoke
AF-Gids
Lid # 625

Ledenwaardering:
4
Overigens zijn er NOOIT geen domme vragen, alleen domme antwoorden!

Alleen een vraag kan van een antwoord worden voorzien, een antwoord alleen zonder vraag, is als zingen voor een dove!

[ 27.01.2010, 23:00: Bericht aangepast door: BigSmoke ]

Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Haha Bigsmoke,

Dat jij na mijn stofzuigerspervuur nog zoiets kan zeggen vind ik wel bijzonder! [Engel]

sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sietze   Email sietze   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
en en...?? [Big Grin]
wordt het al wat..?
morgen komt mijn mos binnen dusz.. [Big Grin]

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Berichten: 445 | Van: Drachtstercompagnie | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Hey Sietze,

Ben hier al even niet meer komen kijken (druk, druk, druk) [Razz]

Het wordt nog niets.
Trage bedoening! Heb inmiddels een paar garnalen gekocht en die wachten ook vol ongeduld!

Heb je inmiddels ook een wandje gemaakt???? [Big Grin]

sietze
Volwaardig Lid
Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Hallo Myriad,

We wachten rustig af!

Ja hier sinds donderdagaaf ook een moswand,
zie mijn linkje "sietze zijn garnalen project"

wacht ook rustig af.

gr, Sietze

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,

Myriad
Volwaardig Lid
Lid # 17004

Hoi!

Hier piept er hier en daar een heel klein plukje mos door het gaas maar eigenlijk nog niet het vermelden waard [Smile]

Duurt een paar maandjes denk ik (geeft ons tijd om te wennen aan de nieuwe look van onze bak) [Wink]

Dit onderwerp omvat 2 pagina's: 1  2   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.