bericht geplaatst
Ziet er leuk uit!! Ga het zeker even volgen, is een leuk idee, ben benieuwd naar het resultaat!! Ik heb het al wel vaker gezien, is het ook handig om bepaalde voeding extra toe te voegen?
bericht geplaatst
Momenteel is m'n bak te licht voor m'n visjes. Heb dan ook drijfgroen besteld. Die aromatica kan ik dan beter niet aanschaffen vrees ik (te donker dan).
Ik heb nog een co2 vraagje: ik heb een luchtpompje (bellenblazer) maar hoor daar heel tegenstrijdige dingen over en ben momenteel nog niet echt vergevorderd genoeg om de zinnige dingen uit posts te kunnen filteren. Is 't nou 'slecht' voor de planten of niet?
------------------------------ I can levitate birds. No one cares (Woody Allen). Berichten: 57 | Van: Brussel | Geregistreerd: Jan 2010
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
die wand gaat je wel lukken hoor gewoon doen Beetje geduld hebben word et echt wel mooi
In een normaal beplante bak met zonder veel te veel vis kun je die best weglaten. Die eet dan alleen maar stroom, door de lucht bellen wordt het co2 uit het water verdreven en laten je plantjes nu net die co2 zo lekker vinden....
Dat mos kan wel wat vuiligheid tussen blijven hangen maar dat is dan weer een prima excuus om een leger vuurtjes in je bak los te laten....
bericht geplaatst
vuurtjes... heb je het dan over garnaaltjes? (kan je me de officiele benaming even geven ajb? - er is blijkbaar ook een visje dat vuurtje genoemd wordt)
Wat de moswand betreft: ben superbenieuwd!!
Blij dat ik dat luchtpompje eruit kan laten (maakt veel lawaai hoewel er 'extra stil' op de verpakking staat). Extra co2 toevoegen lijkt me geen slecht plan denk ik hé? (sorry voor de vele vragen maar ook hierover schijnen de meningen verdeeld te zijn)
------------------------------ I can levitate birds. No one cares (Woody Allen). Berichten: 57 | Van: Brussel | Geregistreerd: Jan 2010
De Latijnse naam van de Vuurgarnaal is Neocaridia denticulata sinensis var. red. Vuurgarnalen worden ook wel Cherrygarnalen of Bloedgarnalen genoemd. Duidelijk is dat de Nederlandse naam is afgeleid van de rode kleur van deze garnalen. Overigens hebben alleen volwassen vrouwtjes deze kenmerkende rode kleur, de mannetjes zijn vrij wit van kleur, met soms een lichtrode waas.
■Lengte: 3cm ■Leeftijd: 1,5 jaar
Vuurgarnalen zijn drukke beestjes, ze zwemmen er lustig op los. Je zult ze echter ook vaak aantreffen op of onder een blad. Echter ook dan zul je hun pootjes constant zien bewegen.
Een luchtpompje heb je alleen nodig als je weinig planten in je bak hebt. Indien je planten het goed is er zuurstog genoeg in de bak.
en idd de in de bak aanwezige co2 + sommige compnenten van je plantenvoeding binden zich aan de zuurstof die naar boven gaat, en verdwijnen zo uit je water..
extra plantenvoeding..? extra planten voedings in vorm van co2 kan je het simpelst/goedkoopst toevoegen in vloeibare vorm bijvoorbeel easy carbo van easy life + een vleoibare plantenvoeding bijvoorbeeld profito van hetzelfde merk. Hier zullen je planten erg blij mee zijn! En jij uiteindelijk ook als je van planten houdt!
let op: Niet direct dbeginnen met volledige dosis, maar geleidelijk op bouwen, om je planten te laten wennen en algen te voorkomen!
succes
------------------------------ komt tijd, komt raad
bericht geplaatst
Ik bedoel idd de garnaaltje hoe die dingen officieel weten heb ik zo ff niet paraat.
Exctra co2 toevoegen zin of onzin hangt er helemaal van af wat je ermee wilt bereiken Als je een licht tot gemiddeld beplantte bak hebt en geen erg co2 behoeftige planten kun je ook zonder. Persoonlijk zou ik als je er ff de mogenlijkheden toe hebt wel toevoegen omdat dat je keuze aan planten aanzienlijk vergroot en ook die plantjes die het in weze niet direct nodig hebben er zichtbaar blij mee zijn. Maar perse noodzakelijk is het niet er zijn zat mooie bakken die het niet hebben.
bericht geplaatst
Dank voor de info! Die vuurtjes zien er erg leuk uit. Heb gelezen dat je ze best in groep houdt (min. 8)... Ruimen ze ook zooi op van de bodem (grind) of zijn ze voornamelijk geïnteresseerd in het mos? (ik zoek nl. nog een 'bodemreiniger')
Ik heb reeds vloeibare plantenvoeding (V30 Complete van Dennerle - 2 stuks dus daar ben ik voorlopig nog niet vanaf). Had al gemerkt dat easy carbo en profito in zowat 60% van de topics terugkomt. Kan ik die V30 combineren met easy carbo? (lijkt me geen probleem)...
Wat mijn plantenbestand betreft (bakje van 60L): momenteel 1 Javavaren (op kienhout), 2 Anubias Barteri var. Nana, 1 grotere Anubias (iets broad leaf-achtig), 3 Cabomba en nog een ander klein plantje waarvan ik de naam niet weet. Heb één en ander besteld online dus vanaf volgende week komt er nog 1 Echinodorus Tenellus, 2 Riccia fluitans (heb momenteel geen drijfgroen en bak is te licht) en 1 kleine Cladophora Aegagropila bij + natuurlijk de moswand (Vesicularia species).
Wat betreft de inrichting wordt de linkerwand dan bekleed met mos, de javaren komt in de linker achterhoek, de cabomba is uit elkaar gehaald en vormt dan een rij tegen de achterwand (geplant per 3), de grotere anubis komt rechts achter (voor het filtercompartiment), de 2 nana's komen dan tegen de rechterwand samen met het andere ongeïdentificeerde plantje en de echinodorus komt denk ik links vooraan.
Ik denk dat m'n bak dan wel aardig wat beplanting heeft (kan het moeilijk inschatten zelf dus ik pen het even neer want ik denk dat het voor jullie als ervaren aquarianen makkelijker is om je er een beeld van te vormen dan voor mij. Die easy carbo lijkt me in ieder geval geen slecht idee (en dank sietze voor de tip van het opbouwen).
Indien jullie nog tips en bedenkingen hebben dan hoor ik het graag Fijn week-end!
bericht geplaatst
Ja vuurtjes in een groepje erin MAAR dat blijven er niet lang 8 hoor ze fokken nog sneller dan een konijn.
bericht geplaatst
nou met een stuk of 10 beginnen is wel verstandig omdat ze zich dan gewoon veel beter voelen, vuurtjes zijn ook echte groepsdieren dat kweken komt vanzelf wel. plus het zijn prima opruimers.
bericht geplaatst
Weten jullie wat gek is? Ik heb het zelfde mos als hier beschreven en bedoeld wordt en dat groeit uit zichzelf de hele achterwand vol,Is net onkruid en ik krijg het niet meer weg gehaald! Ook op het hout en tussen de planten groeit dit spul als haren op een hond!
Ben er absoluut niet meer blij mee! Uitroei pogingen tot en met waterstofperoxide hale nnisk uit!
Kan alleen maar zeggen: bezint eer ge begint!
------------------------------ not for sale, neither for hire, where's smoke, there's fire!! Berichten: 6441 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003
Je advies komt net te laat eigenlijk. Ik zal zien of ik het op 1 of andere manier binnen de perken kan houden. Wortelt het erg diep dan? Valt het niet bij te knippen of zo?
bericht geplaatst
Het wortelt niet diep, het hecht gewoon overal aan en tussen, e nvormt dan tot 10 cm lange 'takken"en die vertakken ook weer enz enz.
Garnalen zijn er heel blij mee, Ik ABSOLUUT niet meer!
Ik pluk het spul tussen duim en wijzvinger overal vandaan, elke week weer opnieuw,
------------------------------ not for sale, neither for hire, where's smoke, there's fire!! Berichten: 6441 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003
bericht geplaatst
I usually trim my moss with a pair of scissors and a gravel vac.
1. Create siphon on gravel vac. Close the mouth of the vac with my thumb while it's underwater. 2. Snip away at moss and release thumb to create suction. This ensures that all of the trimmed moss is sucked up and no stray pieces are left to float and land elsewhere in the tank. Snip and suck, snip and suck.
This methd has worked wonders for me as in the past I've always had stray pieces of moss attaching to other areas of my tank.
Wat mijn moswand betreft: ik ga het er op wagen en het erg goed in de gaten houden en rigoureus kortwieken. Blijkbaar valt het wel te trimmen volgens andere aquarianen...
Heb ook ergens gelezen dat het sneller groeit bij blauwig licht dan bij geel licht. Weet niet of dat klopt.
bericht geplaatst
Het schijnt belangrijk te zijn om er de stofzuiger bij te houden als je trimt want dwarrelende vlokjes beginnen te groeien waar ze neervallen (of is dat evident? voor mij is het allemaal nieuw)
bericht geplaatst
Dat is idd zo, maar dat mos maakt ook miljoenen sporen (zaadjes) en die zuig je niet op. en dat groeit echt overal op aan en in!
Daarnaast is knippen geen optie, je knipt voor je het weet 10-tallen garnalen doormidden!
Plukken is de enige werkbaar gebleken methode
Mijn lampen zijn 2 x arcadia Freshwater Light en 2 x Arcadia Originaltropical Light. Belichtingsduur alles aan 10 uur en daarbij 1 uur voor en 2 uur na met 1 lamp OTL, daarnaast nog 1 uur daarvoor en daarna 10 lights led moonlight (is idd blauw)
bericht geplaatst
Had helemaal niet stilgestaan bij die sporen. Je zou denken dat een sporenplant altijd z'n sporen verspreid ongeacht de omstandigheden maar als ik zo lees op andere fora blijkt dat niet noodzakelijk zo te zijn(?)
I have a 30 gallon tank that runs pH 7.2, GH 4, 72 F in Winter, and 79 F in Summer (no heater), no CO2, and no fertilizers until last week (I use 1/2 doses of Flourish). I have Java moss tied to a big piece of driftwood. My Java moss grows!! I do cut it back about every 2-3 months (with scissors). It stays only on the DW. It hasn't migrated to other parts of the tank. It doesn't even grow onto nearby plants. So far (tank was started July '09), it's been a very low maintenance plant. In my tank, it behaves.
I say: Give it a try - you'll like it!
Aldus iemand op een Amerikaans forum. Morgen komen mijn plakken mos toe. Ik ga de wand zowiezo maken en het even aankijken. Als de verspreiding echt afhankelijk is van de omstandigheden in de bak en niet algemeen geldend dan heb ik misschien geluk en gaat het goed.
Hoop dat jij toch een oplossing kan vinden voor het gewoeker in je aquarium BigSmoke!
bericht geplaatst
Ik ook! Heb vandaag (wit) 'gaas' gekocht (hoe zeggen jullie dat in Friesland?). Het mos komt hopelijk morgen toe maar ik denk wel dat ik morgen nog even snel op zoek ga naar een winkel met zwart gaas. Is esthetisch wel beter verantwoord. Vind ik niets dan kan ik nog steeds de witte gebruiken. Ik post wel foto's wanneer ik klaar ben met knoeien!
bericht geplaatst
zoek een tuincentrum op daar heb ik gisterena een soortement zwart plastig anti- komijnen gaas gehaald, lag bij de mollen,muizen , ratten klemmen e.d
bericht geplaatst
Ik ben naar een grote Brico (doe het zelf) geweest. Ik woon in hartje Brussel en we hebben geen tuincentrum in de buurt (zou ideaal zijn voor zulke dingen, ik weet het) en ik heb ook geen auto. Ga wel even kijken in een ander filiaal dan.