Ik heb een aquarium van 60'40'40. Het is een mooi aquarium alleen... ik heb enorm last van algen op m'n planten. Zo erg zelfs dat de blaadjes dood gaan . Het is een soort draadalg wat omhoog staat. Ik heb 2 algeneters (Otocinclus Affinis) en 4 Black Molly's (wat ook volgens mij ook bekend staat als algeneters). Weet iemand wat ik hier tegen moet doen?
Alvast bedankt voor reacties !!
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
en deze vraagjes zijn ook wel handig om te beantwoorden:
Hoelang draait je bak al? Wat is je belichtingsduur? Heb je misschien afgelopen tijd te veel gevoerd?
Ik zal vast op vraag 1 antwoorden van Marlene: Ik heb 2 algeneters (Otocinclus Affinis) en 4 Black Molly's (wat ook volgens mij ook bekend staat als algeneters)........ (ik ga er van uit dat dit alles is, anders heb ik niks gezegd )
bericht geplaatst
Zijn het zwarte haren, die algen? Dan zal het baard of penseel alg zijn. Op het net zijn verschillende aanpakken hiertegen te lezen, maar de meest doeltreffende is nog altijd het toevoegen van Easycarbo. Dat is een vloeibare koolstof waar je planten geweldig fris van gaan groeien en als fijne bijwerking heeft dat dit soort algen meestal binnen twee weken verdwijnt.
bericht geplaatst
Het lullige met algen in aquaria is dat je jezelf moet afvragen wat er de weken voor dat de alg ontstond is gebeurt. ik heb zelf ook last gehad van algen. de lichtduur drastisch omlaag brengen heb ik op dat moment bewust niet gedaan omdat de planten ook licht nodig hebben om fris te kunnen groeien. en een goede plantengroei gaat vaak samen met nauwelijks algen. het voeren terugbrengen werkt waarschijnlijk beter.
probeer eenmalig eens 40 tot 50 % water te verversen. probeer dan meteen zoveel mogenlijk alg af te hevelen en met de hand te verwijderen.
de lichtduur iets korter is niet erg maar ga er niet te drastisch in te werk. anders zal het maar een tijdelijke oplossing worden.
probeer de vissen maar 1 keer in de drie dagen te voeren. vissen gaan eerder dood van te veel dan te weinig voer.
en als laatste wat al eerder genoemd is in dit topic is co2 dit is het wondermiddel voor je planten en geloof dat de carbo wat hier genoemd is, de vloeibare variant is van de gebruikelijke flessen.
veel succes en houd ons op de hoogte.
------------------------------ ik doe niet aan onderschriften! Berichten: 87 | Van: Joure | Geregistreerd: Jun 2008
bericht geplaatst
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst de tip van martin rs proberen. Lukt dat niet (of niet helemaal) dan ga ik denk ik ook maar Easycarbo kopen.
Bedankt!!
Rutger
bericht geplaatst
algen groeien dikwijls bij een te veel of te een kort van voedingsstoffen
draadalg is dikwijls een teken op teveel bemesting uit mijn ervaring kreeg ik deze alg wanneer ik teveel ijzer in het water had.Na vermindering van messtoffen verdween deze ook. Wat je vertelt dat black mollies algen eten klopt niet volledig.Ze gaan deze opeten wanneer er geen eten is maar wanneer ze een overvloed van voeding vinden zullen ze gewoon de algen laten waar ze zijn
een ander punt waar je ook moet naar kijken zijn je waterwaarden.Soms een te hoog nitraat en fosfaat kunnen algen aanwakkeren.Verversen is hier de opdracht en eventueel ook het filter eens uitspoelen in een emmer aquariumwater.
bericht geplaatst
Draadalg kan ook ontstaan zonder dat je bemest.
Je zou je waterwaarden eens moeten nameten en dan in een lijstje waarin de redfield ratio beschreven staat (volgens mij op de brieneoord-site, moet je maar even naar googlen), opzoeken hoe jouw verhoudingen zijn. Dan kan je afleiden welke stoffen te veel of te weinig aanwezig zijn en maatregelen treffen.