Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » het grote blauw alg topic (Pagina 2)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 5 pagina's: 1  2  3  4  5   
Auteur Onderwerp: het grote blauw alg topic
JackV

Lid # 6956

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor JackV   Email JackV   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
O2 = zuurstof
Berichten: 64 | Van: Den Bosch | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba

Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofperoxide

------------------------------
Al lerende doe ik

* Aquaforum upload programma (0.82)
* Aquazone

Berichten: 3017 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
copymaster
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Met waterstofperoxide verhoog je de ph en heeft een sterk oxiderende werking.
IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
plumber
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
zodra er wat blauwalg bij mij de kop op steekt is er altijd een tekort aan nitraat.

na toevoeging van nitraat is het meestal in een dag weer weg.

P v Woerkom
niet geregistreerd

bij mij gebeurt dat ook door overvoering hetzelfde dus als
Ronny
niet geregistreerd

niet helemaal
blauw alg is feitelijk een bacterie
en met overvoeding ga je juist het nitraat en fosfaat de lucht in jagen

Ronny
niet geregistreerd

terug een nieuwe tip die succes heeft geboekt in mijn aquarium

door gebruik van een oxidator
http://i2.ebayimg.com/02/i/01/1a/f6/f0_1.JPG

op de site van het zoetwateraquarium staat een heel goede beschrijving van dit toestel
http://users.pandora.be/het_zoetwateraquarium/oxydator.htm

Mikro

Lid # 2560

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mikro   Email Mikro   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik vraag me nog wat af:

Op de site over stro, staat van alles over dat het werkt tegen algen, maar blauwalg is toch een bacterie???

En wat zijn de voor en NADELEN van stro?

Berichten: 505 | Van: Den Helder | Geregistreerd: Feb 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
BigSmoke
AF-Gids
Lid # 625

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor BigSmoke   Email BigSmoke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nadelen van stro: Stro rot heel snel, en laat dan de stoffen die het opgenomen heeft weer vrij
Ga ervan ui tdat algen alleen dan een kans krijgen als:
1) Het licht onvoldoende of in een foute kleur is
2) er een groei (mest)stof te weinig of juist veel te veel is, van ijzer tot co2!! maar ook magnesium enz.
3)te weing of de verkeerde planten voor je waterwaardes.
4)Geen of te weing algetende vissen en zo in je bak!
5)Te veel voeren of te veel vissen.
6) Te warm (bv 26 *C) ipv 25 *C.

Beetje duidelijk zo?

not for sale, neither for hire,
where's smoke, there's fire!!

Berichten: 6441 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Discusvis

Lid # 7411

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Discusvis   Email Discusvis   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Stro en aquarium?

Volgens mij is stro voor koeien en paarden. [Big Grin]

De blauwalg wil eten, geen eten, geen blauwalg

Hier wordt denk ik het proces goed uitgelegd:

http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield.htm

In veel aquariums is het nitraat gehalte 0 door CO2 toevoer en snelle planten groei. Het probleem is de nitraat waarde stabiel maar boven 0 te houden.

Veel water verversen (wel met leidingwater) vult dit te nitraat kort aan.

Als je veel water ververst en wat minder voert wordt tevens je fosfor (P) (uit fosfaat PO4) niet te hoog.

Diepvriesvoer uitspoelen voordat je het in het aquarium doet.

Berichten: 174 | Van: Zoetermeer | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mikro

Lid # 2560

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mikro   Email Mikro   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
1 Mijn licht voor een juwel rio 180 is 2× een nieuwe philips 840
2 Co2 wordt toegevoegt en profito...
3 Er zijn al flink wat planten, en er komen er nog een paar
4 Er zitten nog geen algenetende vissen in nee, maar dat is natuurlijk niet echt een oorzaak...
5 Er zitten pas 20 vissen in de bak, het kan zijn dat ik overvoer.. ik geef 1 op de 2 dagen diepvriesvoer, en das dan de helft van een zoon blokje dat bestaat uit 2 delen met een inham in het midden, dit verdeel ik dan onder 30 vissen (meerdere aquaria). De andere dagen geef ik droogvoer en zo nu en dan een dag niks.
6 mijn bak staat op 25 graden...

Behalve blauw alg heb ik ook last van andere alg soorten... Penseel, draadalg en bruinalg, maar dat zat al op het hout toen ik het stuk kocht. En wat groen alg op de voorruit...

Berichten: 505 | Van: Den Helder | Geregistreerd: Feb 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mikro

Lid # 2560

Ledenwaardering:
5
En als ik veel ga verversen met met kraanwater gaan mijn waarden stuiteren... Het is water is jammer genoeg hier ph 8...
Bart B

Lid # 7427

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Bart B     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Blauwalg (cyanobacterie):
 -
Wordt veroorzaakt door een verkeerde verhouding fosfaat-nitraat, namelijk een teveel aan fosfaat. Blauwalg bestaat eigenlijk uit bacterien. Deze bacterien prouceren bij afsterven giftige stoffen. Blauwalg is gevaarlijk voor zowel mens als dier.

[ 15.02.2007, 09:17: Bericht aangepast door: Bart B ]

110L -Malawi
54L -Az. vissen
27L -Subtr.

Berichten: 884 | Van: Zeeland | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Ronald

Lid # 1915

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Ronald   Email Ronald   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het lastige van blauwalg waar we allemaal wel eens mee te maken hebben denk ik is dat je blauwalg moet behandelen als zijnde een bacterie-probleem.

Deze cyano-bacterien doen het goed in ons warm aquawater en gaan het beter doen als onze waterwaardes afwijken.
Vooral een teveel aan PO4 is een voedingsbodem.

Het aanpassen van je waardes is dus 1

Maar daarnaast zorgt de bacterie zelf voor goede groeiomstandigheden door andere actieve bacterien dwars te liggen of te doden.
Zo kun je een goed filtersysteem met blauwalg om zeep helpen.
En als je filtersysteem plat ligt heeft blauwalg de overhand en kan doorgroeien totdat letterlijk je hele bak onder een blauw-groene stinkende slijmlaag bedolven is.

Bij beginnende blauwalg moet je dus zorgen voor beter waterwaarde door waterwissel en een beter klimaat voor je planten.
En snelgroeiende planten zoals hoornblad zijn iid raadzaam.
Als je zorgt dat je planten optimaal kunnen groeien zal de blauwalg afnemen totdat het geheel verdwijnt.

Overigens is het gebruik van peroxide niet alleen slecht en gevaarlijk voor de blauwalg maar ook voor je vissen en ook zeker voor je planten.

Beter is het gebruik te maken van een bewezen middel tegen blauwalg Cyannocell..
Zorg dat je al het aanwezig blauwalg wegzuigt en verwijdert.
en zorg dat je de kuur volgt zoals aangegeven op het potje...

Daarnaast is het plantenherstel belangrijk en zorg dan ook voor voldoende plantenvoeding en licht, en zoals gezegd snelgroeiende planten en goede waterwaardes...

[ 15.02.2007, 11:36: Bericht aangepast door: Ronald ]

Berichten: 2842 | Van: Breda | Geregistreerd: Nov 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
mmaatthhiijjss

Lid # 7419

Ledenwaardering:
2
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor mmaatthhiijjss   Email mmaatthhiijjss   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb de blauwalg die op de bodem ligt en je kan afzuigen op school onder een microscoop bekeken. Het zijn allemaal hele kleine haartjes. De microscoop kon tot 30.000 keer vergroten. Het waren allemaal hele dunne groene draadjes die uit een soort vakjes leken te bestaan. Ik zag af en toe een haartje dat een stukje opzij boog in een schok en later weer terug boog. Ik weet niet of de bacterie dit deed of dat het kwam door stromingen door luchtbellen in het preparaat. Maar het was wel heel leuk om te zien. Ik dacht dat het misschien wel leuk was om dit verhaal te vertellen. Blauwalg van heel dichtbij.

Nummer 1 Biotoop bak fotowedstrijd 2007
Corydoras Sterbai Kweekverslag

Berichten: 648 | Van: Rijswijk | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Aardige inbreng mmaatthhiisss

Ik heb zelf ook diverse aanpassingen gezien in het
voorkomen van blauwe alg.. Vooral onder invloed van stroming.

De werking van stro is gebasseerd op een concurrentie
strijd tussen verschillende vergelijkbare barterie-stammen.
Een nadeel is echter dat de schaal waarop dat
gebeurt zo klein is dat,
je niet kunt zien in welk stadium het is.

De werking van Waterstofperoxide is vooral van
invloed op uitwisseling van stoffen door de
verschillende organismen. Dit gaat via diverse
cel en weefselwanden en daar zitten verschillen in.
Deze verschillen bepalen dus de gevoeligheid en
daarmee het groeiproces heel erg.

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Keukenprins

Lid # 3150

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Keukenprins     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart B:
Blauwalg (cyanobacterie):
 -
Wordt veroorzaakt door een verkeerde verhouding fosfaat-nitraat, namelijk een teveel aan fosfaat. Blauwalg bestaat eigenlijk uit bacterien. Deze bacterien prouceren bij afsterven giftige stoffen. Blauwalg is gevaarlijk voor zowel mens als dier.

Het ligt er aan welke blauwalg soort het is.
Spirulina is ook een blauwalg maar juist erg gezond!

Berichten: 6946 | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
RomboNUB

Lid # 8869

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor RomboNUB   Email RomboNUB   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb nu last van blauw alg en laat mijn licht nu al 3 dagen uit, voer weinig en ververs water. Moet ik nog wat anders doen?

"Without evil there can be no good, so it must be good to be evil sometime."
Stenenbak |Aqua40|54L |

Berichten: 2844 | Van: Vlaardingen | Geregistreerd: Aug 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Pascalski
niet geregistreerd

Mensen,

Mijn schoonvader heeft zelf jaren cichlides gekweekt en vele aquaria en was regelamtig te vinden op beursen en tentoonstellingen. Echter is hij een aantal jaar geleden gestopt wegens rug klachten. Toen hij zag dat ik ook cichlides hield zag hij ontwikkeling van blauw alg. Hij gaf me de volgende tip.

1) elke week je filter verschonen.
2) regelmatig water verversen (steeds 1/3)
3) gebruik van landbouwzout in redelijk grote hoeveelheden (NaCl).

Landbouwzout is keukenzout zonder toevoeging van jodium. Dus eigenlijk pure NaCl.

Is dit bekend bij jullie?

opanerd

Lid # 7439

Ledenwaardering:
1
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor opanerd   Email opanerd   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
blaualg, is dat het einde van je vissen??
Berichten: 491 | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Bart B

Lid # 7427

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Bart B     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Wat versta je onder redelijk grote hoeveelheden zout, Pascalski? Met een redelijk aantal grammen per liter zit je toch snel in brak water, en dat vinden de meeste vissen niet fijn.
Het zeer regelmatig verschonen van je filter is ook niet echt aan te raden. Als je iedere week een deel van de filterbacterien doodt, stapelen afvalstoffen zich steeds makkelijker op.
Regelmatig waterverversen is eigenlijk iets dat je sowieso moet doen.

@opanerd: Niet als je er wat aan doet, hoezo?

110L -Malawi
54L -Az. vissen
27L -Subtr.

Berichten: 884 | Van: Zeeland | Geregistreerd: Dec 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Marcje1968

Lid # 9148

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marcje1968   Email Marcje1968   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het leuke is dat de vervelende blauwe alg al 25 jaar komt en gaat maar dat het altijd opsteekt als je je routine even wijzigt !
Het aller belangrijkste is een stabiele, goed beplante bak met niet teveel vis !!!

Alle andere middelen zijn symptoom bestijding en pakken niet de oorzaak aan.

Berichten: 2146 | Geregistreerd: Oct 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
chilllayd

Lid # 3418

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor chilllayd   Email chilllayd   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Grappig even dit weer omhooghalen. Mijn bak bij mijn ouders (mijn nog huidige discusbak) heeft nu dus blauwalg.

Ik ben druk bezig met het inrichten van mijn grotere aquarium voor de discussen. Tijdens mijn verhuizing (discussen nog in de ''blauwalgbak'' is de blauwalg eigenlijk begonnen. Ze mogen dus binnenkort verhuizen naar een ''schone'' bak [Wink]

De vissen geven hier trouwens niets om. En dan heb ik in meerdere aqua's al te maken gehad met blauwalg. Echter, in de aquariums waar bij mij garnalen leven heb ik nog nooit blauwalg gezien. Maar algemeen bekend is toch dat garnalen geen blauwalg lusten? Laten we dat dan maar op toeval houden.

Maar ik dacht, niet geschoten is altijd mis. Gooi een paar garnalen in een blauwalg aquarium. Nu klinkt het alsof er alleen blauwalg leeft, maar dat is natuurlijk overdreven. Maar wonderbaarlijk of niet, de blauwalg peert hem... garnalen?? (vuurgarnalen, en japonica's trouwens).

Het vreemde is dat mijn 1e ervaring met blauwalg verdwenen is na 2 dagen afplakken, donker houden. Maar nu, lijkt het alsof deze soort blauwalg dat niets kan schelen.

Nouja, met schoonmaken verwijder ik zoveel mogelijk. En tot die tijd moeten mijn discussen maar even leven met deze terugkerende alg. Binnenkort verhuizen ze toch.

Verder heb ik altijd een niet ruikende/stinkende blauwalg gehad. Makkelijk te verwijderen, maar oh zo snel terugkerend. Rotalg dus. Maar ik vind het wel de eenvoudigst te verwijderen alg die IK ken. Hoe snel deze soms ook weer terug mag zijn...

Aqua Suus online !

Berichten: 2151 | Van: Oudesluis | Geregistreerd: Apr 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
mrkanarie

Lid # 8425

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor mrkanarie   Email mrkanarie   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *Emiel:
Waarop berust de werking van waterstofperoxide??

Daarmee verlaagt men de pH. [Wink]

Maar het afsluiten van licht voor 48u, is dat niet schadelijk voor de vissen/planten in mijn bak?

[ 19.03.2008, 23:24: Bericht aangepast door: mrkanarie ]

Berichten: 35 | Geregistreerd: Jun 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Ronald

Lid # 1915

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Ronald   Email Ronald   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Waterstofperoxide heeft een blekende ontsmettende werking.
H2O2 splits onder de invloed van licht op in H2O en O2.
Ik vraag me af of dit je PH verlaagd??

Berichten: 2842 | Van: Breda | Geregistreerd: Nov 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 5 pagina's: 1  2  3  4  5   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.