bericht geplaatst
Met waterstofperoxide verhoog je de ph en heeft een sterk oxiderende werking.
IP: Gelogd |
plumber
niet geregistreerd
bericht geplaatst
zodra er wat blauwalg bij mij de kop op steekt is er altijd een tekort aan nitraat.
na toevoeging van nitraat is het meestal in een dag weer weg.
P v Woerkom
niet geregistreerd
bericht geplaatst
bij mij gebeurt dat ook door overvoering hetzelfde dus als
Ronny
niet geregistreerd
bericht geplaatst
niet helemaal blauw alg is feitelijk een bacterie en met overvoeding ga je juist het nitraat en fosfaat de lucht in jagen
Ronny
niet geregistreerd
bericht geplaatst
terug een nieuwe tip die succes heeft geboekt in mijn aquarium
bericht geplaatst
Nadelen van stro: Stro rot heel snel, en laat dan de stoffen die het opgenomen heeft weer vrij Ga ervan ui tdat algen alleen dan een kans krijgen als: 1) Het licht onvoldoende of in een foute kleur is 2) er een groei (mest)stof te weinig of juist veel te veel is, van ijzer tot co2!! maar ook magnesium enz. 3)te weing of de verkeerde planten voor je waterwaardes. 4)Geen of te weing algetende vissen en zo in je bak! 5)Te veel voeren of te veel vissen. 6) Te warm (bv 26 *C) ipv 25 *C.
Beetje duidelijk zo?
------------------------------ not for sale, neither for hire, where's smoke, there's fire!! Berichten: 6127 | Van: Reuver Limburg | Geregistreerd: Nov 2003
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
1 Mijn licht voor een juwel rio 180 is 2× een nieuwe philips 840 2 Co2 wordt toegevoegt en profito... 3 Er zijn al flink wat planten, en er komen er nog een paar 4 Er zitten nog geen algenetende vissen in nee, maar dat is natuurlijk niet echt een oorzaak... 5 Er zitten pas 20 vissen in de bak, het kan zijn dat ik overvoer.. ik geef 1 op de 2 dagen diepvriesvoer, en das dan de helft van een zoon blokje dat bestaat uit 2 delen met een inham in het midden, dit verdeel ik dan onder 30 vissen (meerdere aquaria). De andere dagen geef ik droogvoer en zo nu en dan een dag niks. 6 mijn bak staat op 25 graden...
Behalve blauw alg heb ik ook last van andere alg soorten... Penseel, draadalg en bruinalg, maar dat zat al op het hout toen ik het stuk kocht. En wat groen alg op de voorruit...
bericht geplaatst
En als ik veel ga verversen met met kraanwater gaan mijn waarden stuiteren... Het is water is jammer genoeg hier ph 8...
bericht geplaatst
Blauwalg (cyanobacterie): Wordt veroorzaakt door een verkeerde verhouding fosfaat-nitraat, namelijk een teveel aan fosfaat. Blauwalg bestaat eigenlijk uit bacterien. Deze bacterien prouceren bij afsterven giftige stoffen. Blauwalg is gevaarlijk voor zowel mens als dier.
[ 15.02.2007, 09:17: Bericht aangepast door: Bart B ]
bericht geplaatst
Het lastige van blauwalg waar we allemaal wel eens mee te maken hebben denk ik is dat je blauwalg moet behandelen als zijnde een bacterie-probleem.
Deze cyano-bacterien doen het goed in ons warm aquawater en gaan het beter doen als onze waterwaardes afwijken. Vooral een teveel aan PO4 is een voedingsbodem.
Het aanpassen van je waardes is dus 1
Maar daarnaast zorgt de bacterie zelf voor goede groeiomstandigheden door andere actieve bacterien dwars te liggen of te doden. Zo kun je een goed filtersysteem met blauwalg om zeep helpen. En als je filtersysteem plat ligt heeft blauwalg de overhand en kan doorgroeien totdat letterlijk je hele bak onder een blauw-groene stinkende slijmlaag bedolven is.
Bij beginnende blauwalg moet je dus zorgen voor beter waterwaarde door waterwissel en een beter klimaat voor je planten. En snelgroeiende planten zoals hoornblad zijn iid raadzaam. Als je zorgt dat je planten optimaal kunnen groeien zal de blauwalg afnemen totdat het geheel verdwijnt.
Overigens is het gebruik van peroxide niet alleen slecht en gevaarlijk voor de blauwalg maar ook voor je vissen en ook zeker voor je planten.
Beter is het gebruik te maken van een bewezen middel tegen blauwalg Cyannocell.. Zorg dat je al het aanwezig blauwalg wegzuigt en verwijdert. en zorg dat je de kuur volgt zoals aangegeven op het potje...
Daarnaast is het plantenherstel belangrijk en zorg dan ook voor voldoende plantenvoeding en licht, en zoals gezegd snelgroeiende planten en goede waterwaardes...
[ 15.02.2007, 11:36: Bericht aangepast door: Ronald ]
bericht geplaatst
Ik heb de blauwalg die op de bodem ligt en je kan afzuigen op school onder een microscoop bekeken. Het zijn allemaal hele kleine haartjes. De microscoop kon tot 30.000 keer vergroten. Het waren allemaal hele dunne groene draadjes die uit een soort vakjes leken te bestaan. Ik zag af en toe een haartje dat een stukje opzij boog in een schok en later weer terug boog. Ik weet niet of de bacterie dit deed of dat het kwam door stromingen door luchtbellen in het preparaat. Maar het was wel heel leuk om te zien. Ik dacht dat het misschien wel leuk was om dit verhaal te vertellen. Blauwalg van heel dichtbij.
Ik heb zelf ook diverse aanpassingen gezien in het voorkomen van blauwe alg.. Vooral onder invloed van stroming.
De werking van stro is gebasseerd op een concurrentie strijd tussen verschillende vergelijkbare barterie-stammen. Een nadeel is echter dat de schaal waarop dat gebeurt zo klein is dat, je niet kunt zien in welk stadium het is.
De werking van Waterstofperoxide is vooral van invloed op uitwisseling van stoffen door de verschillende organismen. Dit gaat via diverse cel en weefselwanden en daar zitten verschillen in. Deze verschillen bepalen dus de gevoeligheid en daarmee het groeiproces heel erg.
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green
citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Bart B: Blauwalg (cyanobacterie): Wordt veroorzaakt door een verkeerde verhouding fosfaat-nitraat, namelijk een teveel aan fosfaat. Blauwalg bestaat eigenlijk uit bacterien. Deze bacterien prouceren bij afsterven giftige stoffen. Blauwalg is gevaarlijk voor zowel mens als dier.
Het ligt er aan welke blauwalg soort het is. Spirulina is ook een blauwalg maar juist erg gezond!
bericht geplaatst
Ik heb nu last van blauw alg en laat mijn licht nu al 3 dagen uit, voer weinig en ververs water. Moet ik nog wat anders doen?
------------------------------ "Without evil there can be no good, so it must be good to be evil sometime." Stenenbak |Aqua40|54L | Berichten: 2836 | Van: Vlaardingen | Geregistreerd: Aug 2007
Pascalski
niet geregistreerd
bericht geplaatst
Mensen,
Mijn schoonvader heeft zelf jaren cichlides gekweekt en vele aquaria en was regelamtig te vinden op beursen en tentoonstellingen. Echter is hij een aantal jaar geleden gestopt wegens rug klachten. Toen hij zag dat ik ook cichlides hield zag hij ontwikkeling van blauw alg. Hij gaf me de volgende tip.
1) elke week je filter verschonen. 2) regelmatig water verversen (steeds 1/3) 3) gebruik van landbouwzout in redelijk grote hoeveelheden (NaCl).
Landbouwzout is keukenzout zonder toevoeging van jodium. Dus eigenlijk pure NaCl.
bericht geplaatst
Wat versta je onder redelijk grote hoeveelheden zout, Pascalski? Met een redelijk aantal grammen per liter zit je toch snel in brak water, en dat vinden de meeste vissen niet fijn. Het zeer regelmatig verschonen van je filter is ook niet echt aan te raden. Als je iedere week een deel van de filterbacterien doodt, stapelen afvalstoffen zich steeds makkelijker op. Regelmatig waterverversen is eigenlijk iets dat je sowieso moet doen.
bericht geplaatst
Het leuke is dat de vervelende blauwe alg al 25 jaar komt en gaat maar dat het altijd opsteekt als je je routine even wijzigt ! Het aller belangrijkste is een stabiele, goed beplante bak met niet teveel vis !!!
Alle andere middelen zijn symptoom bestijding en pakken niet de oorzaak aan.
bericht geplaatst
Grappig even dit weer omhooghalen. Mijn bak bij mijn ouders (mijn nog huidige discusbak) heeft nu dus blauwalg.
Ik ben druk bezig met het inrichten van mijn grotere aquarium voor de discussen. Tijdens mijn verhuizing (discussen nog in de ''blauwalgbak'' is de blauwalg eigenlijk begonnen. Ze mogen dus binnenkort verhuizen naar een ''schone'' bak
De vissen geven hier trouwens niets om. En dan heb ik in meerdere aqua's al te maken gehad met blauwalg. Echter, in de aquariums waar bij mij garnalen leven heb ik nog nooit blauwalg gezien. Maar algemeen bekend is toch dat garnalen geen blauwalg lusten? Laten we dat dan maar op toeval houden.
Maar ik dacht, niet geschoten is altijd mis. Gooi een paar garnalen in een blauwalg aquarium. Nu klinkt het alsof er alleen blauwalg leeft, maar dat is natuurlijk overdreven. Maar wonderbaarlijk of niet, de blauwalg peert hem... garnalen?? (vuurgarnalen, en japonica's trouwens).
Het vreemde is dat mijn 1e ervaring met blauwalg verdwenen is na 2 dagen afplakken, donker houden. Maar nu, lijkt het alsof deze soort blauwalg dat niets kan schelen.
Nouja, met schoonmaken verwijder ik zoveel mogelijk. En tot die tijd moeten mijn discussen maar even leven met deze terugkerende alg. Binnenkort verhuizen ze toch.
Verder heb ik altijd een niet ruikende/stinkende blauwalg gehad. Makkelijk te verwijderen, maar oh zo snel terugkerend. Rotalg dus. Maar ik vind het wel de eenvoudigst te verwijderen alg die IK ken. Hoe snel deze soms ook weer terug mag zijn...
bericht geplaatst
Waterstofperoxide heeft een blekende ontsmettende werking. H2O2 splits onder de invloed van licht op in H2O en O2. Ik vraag me af of dit je PH verlaagd??