Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Het gaat niet goed met mijn planten

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Het gaat niet goed met mijn planten
Lieke....

Lid # 10308

Icoon 9 bericht geplaatst      Profiel voor Lieke....   Email Lieke....   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hallo!

Ik heb een aquarium met amazone planten,
de meeste zwaardplanten. We hebben verlichting
met een TL-buis, en we hebben voedingsbodem.
Toch doen de planten het niet goed, we hebben ook
al eens een keer in een aquariumwinkel iets
gekocht waardoor ze weer mooi groen zouden worden
maar dat heeft niet geholpen. Met de vissen gaat
alles wel goed gelukkig! Heeft iemand misschien
tips voor de planten? Er zitten nu gaten in, en
er komt snel alg op en ze worden gauw bruin.

Groetjes,
Lieke
[Smile]

Berichten: 35 | Van: Gelderland | Geregistreerd: Mar 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
JH

Lid # 6037

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor JH   Email JH   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Heb je maar 1 lamp in een vision 180? Volgens mij horen er minimaal 2 in te zitten! Heb je trouwens nog de standaard lampen van Juwel erin hangen? Want de standaard lampen van Juwel zijn niet echt goede lampen voor planten! Echinodorusplanten (zwaardplanten) willen goede verlichten en vooral veel voeding. Dat betekent dat je geregeld moet mesten met bv. easylife profito 1x per week ofzo.
Berichten: 795 | Van: Ede | Geregistreerd: Apr 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
X-ion

Lid # 9198

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor X-ion   Email X-ion   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ten eerste is het misschien handig te zeggen hoeveel en welke lampen je hebt. Je visbestand is misschien ook handig want die gaten komen ergens vandaan, je zal wel ancistrussen ofzo hebben,

Verder belichtingsduur waterwaarden eventuele bemesting alles wat van toepassing kan zijn!

Succes:D

Michiel

------------------------------
bak 100 x 40x 50

Berichten: 1742 | Van: Ede | Geregistreerd: Oct 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Jeffry22

Lid # 4535

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Jeffry22   Email Jeffry22   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ze heeft toen ze zich voorgestelt had al iets van haar vissen bestand neergezet:

citaat:
Ik heb zelf een aquarium: een juwel vision 180.
Er zit 180 liter water in. De vissen die we hebben zijn:

- 15 kardinaal tetra's
- 2 apistogramma's agassisi
- 5 corydorassen sterbai
- 5 of 6 algeneters

Ik heb planten uit het amazone gebied, maar ze
doen het niet zo goed. Ze worden bruin, er komt
alg op, en ze zien er verder niet gezond uit.
Heeft iemand misschien tips daarvoor?

Berichten: 831 | Geregistreerd: Oct 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
DickRio125

Lid # 1765

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor DickRio125   Email DickRio125   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
"Voedingsbodem" zegt niet zo veel. Een kant en klare (bijv zo'n emmer vol) is na een paar maanden uitgewerkt.

Zwaardplanten doen het bij mij goed met kleibolletjes/groeibollen (bijv van Velda) bij de wortels. Ook heb ik wat laterietbolletjes bij de wortels. Elke 3 - 4 maanden een paar nieuwe bolletjes per plant. Zwaardplanten hoeven niet echt vloeibare voeding en het wel geven van vloeibare voeding kan, bij het ontbreken van echte waterplanten, wel voeding geven aan alg.

Zelf ook bio-CO2 in de bak.

Door de Riccia aan het oppervlak, is mijn bak heel wisselend in intensiteit van de verlichting per plek. Maar de zwaardplanten doen het eigenlijk zowel op de donkere als op de lichte plekken.

Lelijke bladeren of te grote bladeren verwijder ik wel.

Berichten: 112 | Van: Leiden | Geregistreerd: Oct 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Lieke....

Lid # 10308

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Lieke....   Email Lieke....   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
We hebben 2 lampen, welke weet ik niet precies,
dat vraag ik wel een keer aan mijn vader [Wink]
Bedankt voor de tips! De kleibolletjes ga ik eens
proberen denk ik!

Berichten: 35 | Van: Gelderland | Geregistreerd: Mar 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
stigma

Lid # 2008

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor stigma   Email stigma   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad.
Heb dit opgelost door om de twee weken bij waterverversing vloeibare easylife profito toe te voegen

Berichten: 425 | Van: Belgium | Geregistreerd: Nov 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Lieke....

Lid # 10308

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Lieke....   Email Lieke....   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Bedankt ^ ik zal eens kijken [Big Grin]

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.