Ik heb een aquarium met amazone planten, de meeste zwaardplanten. We hebben verlichting met een TL-buis, en we hebben voedingsbodem. Toch doen de planten het niet goed, we hebben ook al eens een keer in een aquariumwinkel iets gekocht waardoor ze weer mooi groen zouden worden maar dat heeft niet geholpen. Met de vissen gaat alles wel goed gelukkig! Heeft iemand misschien tips voor de planten? Er zitten nu gaten in, en er komt snel alg op en ze worden gauw bruin.
Groetjes, Lieke Berichten: 35 | Van: Gelderland | Geregistreerd: Mar 2008
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Heb je maar 1 lamp in een vision 180? Volgens mij horen er minimaal 2 in te zitten! Heb je trouwens nog de standaard lampen van Juwel erin hangen? Want de standaard lampen van Juwel zijn niet echt goede lampen voor planten! Echinodorusplanten (zwaardplanten) willen goede verlichten en vooral veel voeding. Dat betekent dat je geregeld moet mesten met bv. easylife profito 1x per week ofzo.
bericht geplaatst
Ten eerste is het misschien handig te zeggen hoeveel en welke lampen je hebt. Je visbestand is misschien ook handig want die gaten komen ergens vandaan, je zal wel ancistrussen ofzo hebben,
Verder belichtingsduur waterwaarden eventuele bemesting alles wat van toepassing kan zijn!
Succes:D
Michiel
------------------------------ bak 100 x 40x 50 Berichten: 1742 | Van: Ede | Geregistreerd: Oct 2007
Ik heb planten uit het amazone gebied, maar ze doen het niet zo goed. Ze worden bruin, er komt alg op, en ze zien er verder niet gezond uit. Heeft iemand misschien tips daarvoor?
bericht geplaatst
"Voedingsbodem" zegt niet zo veel. Een kant en klare (bijv zo'n emmer vol) is na een paar maanden uitgewerkt.
Zwaardplanten doen het bij mij goed met kleibolletjes/groeibollen (bijv van Velda) bij de wortels. Ook heb ik wat laterietbolletjes bij de wortels. Elke 3 - 4 maanden een paar nieuwe bolletjes per plant. Zwaardplanten hoeven niet echt vloeibare voeding en het wel geven van vloeibare voeding kan, bij het ontbreken van echte waterplanten, wel voeding geven aan alg.
Zelf ook bio-CO2 in de bak.
Door de Riccia aan het oppervlak, is mijn bak heel wisselend in intensiteit van de verlichting per plek. Maar de zwaardplanten doen het eigenlijk zowel op de donkere als op de lichte plekken.
Lelijke bladeren of te grote bladeren verwijder ik wel.
bericht geplaatst
We hebben 2 lampen, welke weet ik niet precies, dat vraag ik wel een keer aan mijn vader Bedankt voor de tips! De kleibolletjes ga ik eens proberen denk ik!
bericht geplaatst
Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad. Heb dit opgelost door om de twee weken bij waterverversing vloeibare easylife profito toe te voegen