Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » De RR methode met een makkelijke uitleg. (Pagina 6)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   
Auteur Onderwerp: De RR methode met een makkelijke uitleg.
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik vind Thomas Barr's EI een prima verhaal wat veel verklaart.
Kan hem voor het meerendeel alleen maar gelijk geven.
Maar wat betreft die link toch zeker niet..
Lees maar eens goed wat er staat dan ontdek je
al tegenstrijdigheden.
Zelf zie ik dit meer zitten

Hij vergeet echter om een plan te maken om van een depressieve situatie te
wijzigen naar een betere tot prima situatie.
Met de informatie uit dit topic zou dat redelijk moeten kunnen.
Risico beperking is daarbij van hoofdbelang.
Het beeld wat ik van het geheel heb benadeerd gemiddelden.
Je kunt het zelf ook terug controleren naar Darwin's natuurlijke selectie.

Wat J.F.Veenhof schreef is dan ook goud waard.
Bekijk goed wat er verandert en verschuift.

Veel verandering = veel invloed = veel choas.

------------------------------
In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
erwin2

Lid # 2465

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor erwin2   Email erwin2   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Hoe staat het nu met je bak Diesel ?
Berichten: 1920 | Geregistreerd: Jan 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Diesel
niet geregistreerd

Icoon 1 bericht geplaatst            Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
De bak rijst de pan ui, maar ik heb nog wel redelijk last van draadalg,ik ga hem dan ook niet echt op de officieele rr manier sturen maar meer op de manier die Tom voor handen had, het is namelijk onmogelijk om echt de precise waardes te weten, dus ik ben nog een beetje naar het bakje aan het kijken, en vanuit die manier zal ik bepalen wat ik toe voeg [Smile]

Zal binnekort weer eens wat ervaringen met foto,s posten.

IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
nvr

Lid # 1615

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor nvr   Email nvr   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
hee diesel hoe gaat het nu met je bakkie? draadalgen een beetje onder controle?

trotse bezitter van een juwel vision 260.

Berichten: 1241 | Van: den helder | Geregistreerd: Sep 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba

Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
(Diesel zal er even niet zijn)

Al lerende doe ik

* Aquaforum upload programma (0.82)
* Aquazone

Berichten: 3017 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Om het bemesten iets verder te verduidelijken heb ik een grafiekje gemaakt.
Het gaat hier om het toevoegen van spoorelementen.

-

Zoals afgesproken geven we 2x per week 1 dosering.
Door de verversing aan het einde van de week
daalt de hoeveelheid weer sterk.
Na de derde week zie je dat er een klein verlies op treed.
Dit komt door de opname van de diverse planten.
Zij gaan op dat moment wortelen en langszaam groeien.
Dit zie je aan de toppen, bladoksels of onderaan. foto 1 - foto 2
In de weken daarna zet zich dit voort.
Dit door de invloed van nitraat, fosfaat en co2.
Tijdens week 7 dreigt weer een tekort te ontstaan.
De grafiek daalt immers naar het negatieve.
Door de dosering te verhogen moet dit worden verholpen.
Meer groeiende planten vragen vervolgens vaker om
meer voedingsstoffen.

Dit is puur een schematische weergave en in het
aquarium zul je zien dat elke plant of alg,
op zijn eigen manier reageert.
Sommige trekken sterk omhoog waar ze weer uitlopen.
Terwijl andere heel lang op zich laten wachten.
Stop niet te snel als je niks ziet gebeuren.
De natuur heeft zijn tijd goed nodig..

Het is niet realistisch om het ijzergehalte te [gorgeous]
vergelijken met dit grafiekje.

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Mile Stone

Lid # 6967

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Mile Stone   Email Mile Stone   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het grote probleem bij het aansturen op de RR is het feit dat de meetsetjes die in de handel verkrijgbaar zijn volkomen onbetrouwbaar zijn.
De allerbeste hebben een fouttollerantie die ligt tussen -25% en +25%.Er zijn er ook die zelfs meer dan 50% naar boven of naar onderen afwijken. Als je 10 mensen met het zelfde setje hetzelfde water laat testen krijg je 10 verschillende antwoorden. Dit is vastgesteld in een groot Duits onderzoek.
Dit is de reden waarom het zo moeilijk is om te sturen op de RR.
Eigenlijk is maar een meetmethode betrouwbaar en dat is die met een photosyntheseaparaat. Deze apparaten zijn helaas nog vrij duur. Hanna instruments komt binnenkort op de markt met een apparaat dat 32 waarden van water kan meten.
De prijs zou rond de € 250,- komen te liggen.

Na 32 jaar Koninklijke marine, nu eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer

Berichten: 790 | Van: Haarlem | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Dat wat je schijft klopt helemaal Mile,
en daar zou je eerst wat met moeten oefenen,

Een andere oplossingen is echter ook mogelijk,
In plaats van getallen ga je stappen maken,
5 is misschien wat te veel maar dan kom je hierop :
  • Gering / Laag / Veel invloed.
  • Redelijk / Voldoende / Rust.
  • Goed / Beschikbaar / Stimulans.
  • Extra / Over / Veilig.
  • Overdaad / Balast.

[ 31.08.2007, 14:05: Bericht aangepast door: @Tom ]

Riba

Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Riba   Email Riba   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Denk dat een colorimeter bedoelt wordt, geen photosyntheseaparaat.
Het eiken van je testset m.b.v. wat referentieoplossingen (pak wat cruciale waardes, b.v. o.a. 5 mg/liter nitraat ("Gering / Laag") en 20 ("Extra / Over") mg/liter nitraat) kan enigszins helpen. Ikzelf gebruik een EI-achtige aanpak (toevoegingen in combinatie met >50% waterverversingen) om in een goed bereik te zitten.

Al lerende doe ik

* Aquazone

Berichten: 3017 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Aug 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
wijsneus

Lid # 2945

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor wijsneus   Email wijsneus   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik ga binnenkort als ik de lichtkap van mijn bak heb vervangen en de bak opnieuw heb ingericht ook bemesten met nitraat en fosfaat. Heb de spullen al in huis.

Wat ik in dit topic echter niet terug zie is de rol van het filter. In een plantenbak met een gezond plantenbestand en een geringe visbezetting zou een klein filter ook kunnen volstaan, denk ik. Op mijn 480 liter bak heb ik een eheim 2028 filter draaien. Een dergelijk filter neemt een behoorlijk deel van de toegevoegde nitraten en fosfaten weer op. Is zonde.
Zou je niet zodra je planten eenmaal goed groeien door toevoeging van fosfaat en nitraat een groot deel van je filtermateriaal er uit kunnen halen en vervangen voor filterwatten?

Berichten: 2168 | Van: Amersfoort, | Geregistreerd: Mar 2005  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Riba

Lid # 4168

Ledenwaardering:
5
Volgens mij kan dat uitstekend ja.
Op mijn 260 liter bak (stevige plantenbak, veel licht,CO2,N,P,K,P,...) heb ik een eheim 2026. Wanneer ik deze schoon maak gebeurt dat stevig in gewoon kraanwater (na afloop dus geen/weinig biologische werking). Nog nooit een nadeel van gemerkt.
Ik gebruik deze dus puur en alleen voor de mechanische verwijdering van zwevend rotzooi, en voor de stroming. Ik heb overigens slechts een klein gedeelte van mijn filtermedium eruitgehaald.

[ 20.09.2007, 10:40: Bericht aangepast door: Riba ]

Al lerende doe ik

* Aquazone

sietze

Lid # 15697

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor sietze   Email sietze   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
interesant topic...

begin vanaaf ook met toevoegen van fosfaat..
nitraat blijft altijd wel stabiel..

waarden momenteel
ph 7
kh 4/5
no2 0
no3 15
po4 0,1

aquarium inhoud(netto) 150 liter (vision180)
stockoplossing: 50 gram kh2po4 in 500 ml water

k zal jullie hier wel eens op de hoogte houden van mn bevindingen...

[ 05.11.2009, 20:47: Bericht aangepast door: sietze ]

komt tijd, komt raad

mijn vision180 ,
mijn garnalen project 60x30x30, schommelziekte

Berichten: 554 | Van: Drachtstercompagnie | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
nvr

Lid # 1615

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor nvr   Email nvr   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
hou er rekning mee dat door het toevoegen van po4 er meer voeding beschikbaar is voor de planten. die kunnen dus sneller gaan groeien. daar hebben ze dus ook de andere stoffen voor nodig, je nitraat zou zo maar ineens de beperkende factor kunnen worden. hou de komende weken zowel je nitraat als fosfaat dus goed in de gaten. duurd zeker wel een week of 2 voordat je echt verschil in de planten groei gaat zien. als je alle waterwaardes natuurlijk goed op pijl houdt.

trotse bezitter van een juwel vision 260.

Berichten: 1241 | Van: den helder | Geregistreerd: Sep 2004  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Het advies om te verversen bij te hoge concentraties is
in de meeste gevallen helemaal niet nodig.

Bij deze twee nieuwe links voor het bepalen van doseringen.

Een calculator die door het lid Riba is gemaakt.
Waarbij de toleranties ook kunnen worden meegenomen

Een berekeningsmodule die door Gilles is overgezet naar zijn site

[ 26.12.2009, 11:34: Bericht aangepast door: @Tom ]

Dit onderwerp omvat 6 pagina's: 1  2  3  4  5  6   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Unfeature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.