bericht geplaatst
Hallo iedereen we zijn nu bezig de 60 cm van ons eens goed schoon te maken, ofja, schoon,... We verwisselen al het water met rio water en deels kraan, nu zagen we vandaag hier in de buurt een geweldige betta... die willen we dus morgen snel gaan halen, omdat ze hem niet konden( naja, wouden) riserveren. we zagen ook een mooi vrouwtje.. nu vroegen wij ons af... kan er een koppeltje/harem in of kan er echt alleen een mannetje in? * de bak word aan de ene kand wat opener en aan de andere heel dricht beplant, zodat ze zich daar kunnen verstoppen...
bericht geplaatst
Ik heb een harem vlekkeloos op 70 cm gehad.
Uiteraard is groter altijd beter voor de vrouwen om zich te kunnen verstoppen.
Komen er andere vissen bij in?
Overigens lijkt het me handig om niet 1 kant dicht te beplanten, mochten de vrouwen ruzie krijgen dan moeten ze niet in 1 territorium rond zwemmen, links en rechts lekker dicht beplanten (in het midden eventueel wat opener) is beter, de ene vrouw heeft haar territorium links, de andere rechts en de de bak helemaal (met een nest een wat kleiner stukje in de buurt van het nest).
bericht geplaatst
Ik pak maar 1 vrouwje (als dat kan)... hoef ik het dan wel maar aan een kant te baplanten of moet ik dan ook aan 2 kanten? (dat doe ik namelijk liever niet)
bericht geplaatst
Hoi, misschien dat je dit nog leest voor je de betta gaat halen. Maar ik had ook een betta mannetje en 1 vrouwtje in mn 60 cm bak, met andere vissie's erbij en dat ging prima. op een gegeven moment gingen de platy's aan mn betta mannetje vreten, aan de mooie vinnen, dus de platy's eruit gehaald... maar dat was dus meer een platy probleem, dan een betta probleem. Dus het gaat prima hoor. Maar 2 vrouwtjes is wel aan te bevelen!!! Het gekke is wel dat in de aquariumzaak waar ik ze gekocht heb, elke verkoper iets anders zei... pffff.. Welke kleur heeft je betta? Groetjes!
------------------------------ Doe eens gek...... gooi je haar los.... ofzo... Berichten: 222 | Van: Breezand | Geregistreerd: Jan 2010
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Er zijn ook veel gevallen bekend waarbij het niet goed ging. De vrouw dood gejaagd bijvoorbeeld.
Ik zou gewoon die ene mooie man kopen en als je ooit een 80 cm bak hebt dan kun je er twee vrouwen bijkopen. Waarom het risico nemen? Betta's verschillen heel erg van karakter!
------------------------------ Ringbandsnoekjes pauwooggrondels Boraras brigittae Otocinclus Vuurgarnalen anatome helena Berichten: 916 | Van: Groningen | Geregistreerd: Jan 2010
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Evis: Er zijn ook veel gevallen bekend waarbij het niet goed ging. De vrouw dood gejaagd bijvoorbeeld.
Vandaar dat ik ook zeg dat dicht beplante stukken aan te bevelen zijn
Overigens moet je dan ook voor veel drijfplanten zorgen, voor een Betta splendens lijkt het me niet optimaal op bij de bodem/ in het midden te leven (omdat het daar dan het meest dicht begroeit is).
bericht geplaatst
Wat kan ik het beste doen? jullie zeggen allemaal wat anders een man vind ik ook geen probleem, ik zou het gewoon leuk vinden als ik soms schuimnesten heb met iets erin
bericht geplaatst
Nee niet doen. Een vrouw is wachten op executie. Daarnaast is een harem op 60 centimeter te klein. Of je moet om de twee maanden weer in de winkel willen staan omdat je vrouwen dood zijn...
bericht geplaatst
Jeffrey, niet mee eens. Bij mij is het meerdere maanden goed gegaan. De vissen zijn er nu helaas niet meer om bepaalde redenen (geen agressie o.i.d.).
Maar het ligt ook aan het karakter van de vissen, ik had 2 erg rustige vissen, de man en 1 van de vrouwen. De andere vrouw was aardig vervelend naar medebewoners.
bericht geplaatst
Prullenbak, ik denk dat je daar wel gelijk in heb. want toen ik mijn betta kocht, en die verkoper het vrouwtje erbij deed in het bakje, zei de verkoper gelijk van.. oh dit klikt wel, anders kiezen we een andere.... dus je schijnt het vrij snel te kunnen inschatten...
------------------------------ Doe eens gek...... gooi je haar los.... ofzo... Berichten: 222 | Van: Breezand | Geregistreerd: Jan 2010
bericht geplaatst
Nou Prullebak ik heb verscheidende jaren kempvissen gehouden, en ik vertel je, het gaat niet zo makkelijk als jij zegt.
Ladyguy ik ben bang dat het gewoon een eerste beste verkooppraatje was van de verkoper. Cichliden samen in een zakje na het kopen doen ook aardig tegen elkaar terwijl ze binnen een week elkaar het leven zuur kunnen maken. Bij geen kunnen dat die zo snel al zag dat het 'klikt' wat vrij dubieus is aangezien labyrinthvissen geen monogamie hebben
ps Prullenbak:
Ook is er iets gebeurd wat ik minder fijn vind, beide Betta vrouwen hebben het loodje gelegd. 1 van de vrouwen had al een tijdje een verwonding van de andere vrouw, deze heb ik langere tijd niet meer gezien (ze kunnen soms aardig fel naar elkaar zijn).
Dit zeg je zelf. Kempvissen blijven opvliegende vissen tegen elkaar en tegen andere vissen. Ik vind je advies vrij op het randje..
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey: Nou Prullebak ik heb verscheidende jaren kempvissen gehouden, en ik vertel je, het gaat niet zo makkelijk als jij zegt.
Vind ik dan vreemd
Citaat:ps Prullenbak:
Ook is er iets gebeurd wat ik minder fijn vind, beide Betta vrouwen hebben het loodje gelegd. 1 van de vrouwen had al een tijdje een verwonding van de andere vrouw, deze heb ik langere tijd niet meer gezien (ze kunnen soms aardig fel naar elkaar zijn).
Dit zeg je zelf. Kempvissen blijven opvliegende vissen tegen elkaar en tegen andere vissen. Ik vind je advies vrij op het randje..
Daar heb je wel gelijk in, maar ik moet er wel bij zeggen dat deze agressie alleen nadat ik de bak heb heringericht gebeurde. Ook deze verwonding is na een herinrichting gebeurd.
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey: Nou Prullebak ik heb verscheidende jaren kempvissen gehouden, en ik vertel je, het gaat niet zo makkelijk als jij zegt.
Vind ik dan vreemd
Citaat:ps Prullenbak:
Daar heb je wel gelijk in, maar ik moet er wel bij zeggen dat deze agressie alleen nadat ik de bak heb heringericht gebeurde. Ook deze verwonding is na een herinrichting gebeurd.
Ik vind het ook vreemd dat je dat zelf niet inziet, daarnaast lijkt dit laatste behoorlijk op een smoesje.
bericht geplaatst
Een kempvis kun je vergelijken met mensen. De ene man is de perfecte huisman die alles voor zijn twee minnaressen doet en goed met de buurman en bewoners om kan gaan en simpelweg een geweldige vent zal zijn. Maar goed, niet alle mannen zijn geweldig voor het gezin, vrouw en buurtbewoners, en bij de Betta is dit erg vaak het geval.
Koop twee vrouwtjes zou ik zeggen, maar zorg dat je ze terug kan brengen mocht het toch niet gaan zoals het gewenst is. En veel beplanting speelt een belangrijke rol, de zichtlijnen moeten gebroken zijn en er moeten veel verstoplaatsen te vinden zijn.
Zelf heb ik trouwens een keer een vrouwtje bij mijn Betta gehad, in een aqua-30. Soms had hij even een bui, maar toen ik alles vol had gegooid met planten liet hij haar vaak met rust. Uiteindelijk heb ik haar toch maar terug gebracht, want een koppel is eigenlijk gewoon dierenmishandeling in zon klein bakje. Later koos ik wéér voor iets anders, en dus ging de man ook terug naar de dierenwinkel. Maar dat is even mijn vissen verhaaltje .
bericht geplaatst
Nee, absoluut niet. Daar ging ik in het begin ook vanuit. Ik vind dat AquaVisie dat wel even bij moet werken. Betta Splendens is een redelijk grote vis, maar 120 centimeter is gewoon overdreven.
bericht geplaatst
In het jaar 2000 had ik ook 1 man en 2 vrouwen in een zwaar beplant 60cm bakje met bijvis.
En dat ging zeer goed eigenlijk, Ik had een hele rustige man, 1 fel vrouwtje en 1 rustig vrouwtje. Na enige tijd kreeg ik en schimmelinfectie in de bak waardoor het felle vrouwtje overleed, maar die man en het rustige vrouwtje hebben nog ruim 2 jaar in vrede samengeleefd. Misschien een absolute uitzondering maar toch...
------------------------------ Geen man zo wijs of hij kan dwalen. Berichten: 10467 | Van: Bovenkarspel | Geregistreerd: Mar 2005