bericht geplaatst
Het zijn groepsdieren dus minstens 5 stuks dan is 170 liter water echt veel te weinig. Is sowieso ook te klein in vergelijking met de afmetingen van de vissen zelf.
------------------------------ Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
bericht geplaatst
ik had vroeger altijd 6 jongen maanvisjes in een 60x30x30 ging altijd perfect kwam zelfs op een end een koppel uit elke weet eitjes maarja met de 4 andere zijn de jongen snel ook weer weg he ik vind dat dat wel moet kunne groepje van 5 maanvisjes erin zolang deze niet groter zijn dan ongeveer 5cm
(ik vind aquaforum top site maar somige mensen zeggen 50 liter per maanvis dit vind ik overdreven wany deze zullen nooit zo groot en massieve als discusvissen worden
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Als je ze 50 liter of meer per vis geeft, een ruime bak (voldoende lengte en hoogte), en daarnaast veel goed voer geeft, en heel veel ververst, dan worden maanvissen zeker zo groot, als discusvissen, en sommige soorten echt nog wel veel groter. Geef je ze een minibakje (en voor maanvissen is een bak echt al snel te klein), niet voldoende malen per dag goed voer, en ververs je weinig (en hoe kleiner je bak hoe meer je moet verversen). Dan krijgen maanvissen enorme groeiachterstanden, gaan ze kromgroeien, etc. en heb je uiteindelijk geen maanvissen maar gedrochten in je bakje zwemmen. En omdat, vooral nakweekmaanvissen, vaak redelijk veel kunnen hebben, blijven ze dan nog net in leven, en dan ontstaat soms wel eens de indruk dat het allemaal gemakkelijk kan.
bericht geplaatst
jups, inderdaad. en cker als er (een) koppel(s) vormt/vormen en die willen eitjes gaan leggen, heeft de rest van je maantjes geen leven meer. er is niet genoeg ruimte in een meterbak voor een territorium op dat moment en de andere maanvissen zullen dan dus constant opgejaagd worden.
------------------------------ 500 liter, 20 liter en cory-kweek:D Berichten: 104 | Van: zeewolde | Geregistreerd: Oct 2009
bericht geplaatst
@jeremydiriex... net zoals het advies aan visman......
Niet doen. Manen hebben een bak van minstens 55cm ( maar liever nog 60/65 cm hoog) nodig en een groepje van minstens 5 vissen.
[ 03.03.2010, 22:49: Bericht aangepast door: Erik Mulder ]
------------------------------ Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;) Berichten: 2423 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003
bericht geplaatst
oldschool ja dat heb ik heb meer dan genoeg tijd 8 jaar ervaring met meerderen maanvis koppels en die hield ik in een 100x50x50 ging perfect alleen vertoonden de ouders geen enkele vorm van broedzorg meer na 3 dagen voerden de jongen gevarieerd een aantal keer per dag met atremia cyclops en poeder voer
bericht geplaatst
Tja, toen een bak van 100x50x50, nu een bak(je) van 50x50x60, volgens mij de helft kleiner
Ik blijf er bij dat maanvissen niet in een te kleine bak kunnen en als je dan toch maanvissen wil, dan minstens 5 in een (groter) aquarium
Met alle respect, maar ik het het gevoel dat je denkt van "kletsen jullie maar raak, doe toch wat ik zelf wil.... "
------------------------------ Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;) Berichten: 2423 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003
bericht geplaatst
weet niet of jij bak van 50x50x60 heb gezien maar dit is vrij groot
bericht geplaatst
Mijn grootste maanvissen zijn van punt tot punt zo'n 30 cm., de kleinste over de 20 cm. Van de 2 grootste ben ik toch vrij zeker dat ze groter zijn dan de meeste reguliere discusvissen.
Dierenwinkels zijn natuurlijk ook niet echt een referentiepunt om te bepalen of de ene vis groter is dan de andere .
------------------------------ De bak van Bas: klikkerdeklikkerdeklik, update pagina 10.
bericht geplaatst
staat dat de maximale lengte van maanvissen 25 cm hoog is
ja ik heb dat ergens gelezen ik ga niet eens nog maanvissen kopen maar kijk ik vind het vreemd he eerst zegt iedereen 50 liter per vis en ik zou niet eens een kweekkoppel kunnen houden in eeen 50x50x60 150 liter
[mod edit; binnen 30 min, kan je je post nog aanpassen middels ]
bericht geplaatst
Het is niet alleen die 50 liter per vis. Aanvullend hierop is een minimale baklengte van 1,50 (of zoals zommigen zeggen 1,20). Deze lengte is nodig om de vissen ook even 'rust' te gunnen, elkaar uit de weg gaan.
------------------------------ "Heb geduld; alle dingen zijn moeilijk, voor dat ze gemakkelijk worden" Berichten: 4985 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Sep 2009
bericht geplaatst
En een wat hogere bak voor deze vissen, is erg aan te raden. Als ze 25cm hoog zijn en de water hoogte is 45 cm, kunnen ze weinig kanten uit. Als je graag maanvissen goed wilt houden, plak er dan een bak voor in elkaar. Een hoge bak met van die lange valisneria er in, is schitterend.
bericht geplaatst
Ik denk dat maanvissen en/of discussen best tijdelijk in zo,n bak kunnen, om een legsel groot te brengen, maar de nadruk ligt op tijdelijk. Ze moeten daarna weer lekker in een grote bak in een grote groep kunnen zwemmen. Het is en blijft een scholenvis.
------------------------------ Mijn man kijkt tv en ik kijk aquarium. Berichten: 535 | Van: Rotterdam | Geregistreerd: Jan 2010
bericht geplaatst
Graag wil ik weten hoe het zit als je een hoekaquarium hebt van 300 liter. Ik heb er momenteel 5 maanvissen in zwemmen waarvan er nu een koppeltje voor het eerst eitjes heeft. Ik merk dat 1 maanvis nogal apart zwemt en daarvoor zou ik nog wel eens een maanvis bij willen kopen.
Mijn hoekaquarium is 115 cm breed, 65 cm diep, 50 cm hoog en de zijkanten zijn 80 cm lang. Ik heb zelf altijd te horen gekregen dat ik er zo wel een paar maanvissen in kan hebben.
[mod edit; binnen 30 min, kun je je post nog aanpassen middels ]
bericht geplaatst
Veel diepte kan weinig lengte weer goedmaken. Ik zou het echter bij je huidige groep maanvissen houden. Als je er 1 bijzet is er maar een kleine kans dat die het goed gaat kunnen vinden met de achterblijver in je groep. Er is altijd wel een achterblijvertje. Als je voldoende houtwortels en of planten hebt dan kan de achterblijver zich af en toe een beetje verschuilen en zodoende rust opzoeken.
bericht geplaatst
Als je vissen heel veel voert dan worden ze inderdaad groter maar als je mensen heel veel voert worden ze ook heel groot, dat noemen wij dik.