bericht geplaatst
Bedankt voor de 'late night' reacties.
Maandag gaan we, als de waterwaarden het toelaten, voor een schooltje Chinese Danio's. Zoals al eerder gepost, de goudvissen zitten in de bak tot de lente dus als zij echt gaan groeien gaan ze t.z.t. een grotere verblijfplaats krijgen. Vanavond heb ik 4 van de 10 garnalen gespot, voor mij een teken dat het goed zit in de bak. Keep you updated!!!
Je zat nog te denken aan vissen voor een nieuw ingerichte bak. En je had al goudvissen. Misschien zijn koraalplaty's wat voor jou? Leuke actieve vissen
------------------------------ Rio 180 Berichten: 157 | Van: wageningen | Geregistreerd: Nov 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Bedankt voor de tip! Ik zal me er eens in verdiepen. Wat ik nu van kan vinden (op koraalplaty vind ik vrij weinig) hebben we het over de Xiphophorus Maculatus. Klopt dat?
bericht geplaatst
Nee, het gaan niet de koraalplaty's worden, maar toch bedankt voor de tip. Betreffende de garnalen. Hoe lang hebben die beestjes nodig om te ont-stressen na een overplaatsing? Of heb ik de verstopplek TE goed gemaakt, ik zie er maar heel soms een paar en dan moet ik echt heel goed tussen de plantjes door turen!!!
bericht geplaatst
Bij mij waren ze snel rustig, binnen enkele dagen. Heb je al eens eten gegeven, moet je het een beetje bij de voorruit laten dwarrelen, komen ze vanzelf, althans bij mij wel. Vooral als ik de algen korrels geef, is het komisch om te zien dat iedere garnaal er eentje meeneemt. Ik heb bijtjes en die kunnen ook goed verstoppen. Weet ook niet of ze groot genoeg zijn, ivm de goudvissen?
bericht geplaatst
Ik heb intussen de inrichting wat veranderd, alsmede in het filterhuis onder de pomp gekeken. Sjemig wat kunnen die beesten zich goed verstoppen zeg! Maar nu met de nieuwe inrichting gaat het beter, ze zitten nu ook in het garnalenflatje, die ik wat meer achterin heb gezet. Veder is er gisteren een schooltje chinese danio's bijgekomen, ze hebben het erg naar hun zin naar mijn idee, dus geweldig!
Alleen, hou er wel erg in dat appelslakken en garnalen warmer water nodig hebben, en chinese danio's willen wat koeler water, met zelfs het liefste een 'koude' piek in de winter.. qua temperatuur passen die dus niet zo goed bij elkaar.. ik weet niet of je bak verwarmd is of juist niet?
bericht geplaatst
Mooie bak! En inderdaad, garnalen zijn heel goed in verstoppen. Als ze zich straks voortplanten en er meer zijn zul je ze echt vaker en meer zien.
bericht geplaatst
Bedankt voor de reacties! Ik was een weekendje weg, vandaar geen reactie op de lopende topics. Maar inderdaad een foto zegt meer: Binnenkort meer. Afgelopen vrijdag ochtend zijn de goudvissen uit het aquarium gegaan. Hoewel ik hier en daar had gelezen dat goudvissen en danios het samen goed (kunnen) doen, had ik vooral het idee dat de goudvissen achter de garnalen aan het jagen waren. En omdat we toch van plan waren om de goudvissen uiteindelijk een groter onderkomen te geven, zijn ze nu in een acclimatiserings proces gezet (van een aantal dagen om de klap naar kouder water niet te groot te laten zijn) Wat we nu merken na 3 dagen niet thuis geweest te zijn, is dat er veel meer rust is in de bak. Zo weinig als dat de garnalen zich lieten zien, zo veel zien we er nu. En met name omdat er 1 garnaal zwanger was hadden we besloten om de goudvissen er dit weekend al uit te halen, om de kans op jonge garnalen te vergroten. Vandaag heb ik eens even goed zitten kijken, en ik zie nu 2! zwangere garnalen, echt leuk!!! En de danio's, die kijken niet naar ze om. Dus ik hoop op voortplanting!!
@cindy77: Ik heb juist begrepen dat de vuurgarnaal, evenals de appelslak samen met de chinese danio in 20 graden prima gedijen; en dat is ook gelijk de temperatuur van mijn bak. Dus, zijn hier betreft nog tips te geven?
Hier nog even een snelle toevoeging: Totaal plaatje. Let niet op het 'drijfvuil' in de bak, ik had eind vorige week gesnoeid en hield wat stengels over, ik wist nog niet wat ermee te gaan doen dus ik dacht ik laat ze er maar even in drijven, dan blijven ze goed
bericht geplaatst
Nog een kleine update nadat ik dat drijfvuil waar ik me toch behoorlijk aan irriteerde heb verwijderd:
Achterwand gaat nu wat alg krijgen, wat ik erg mooi vind, helaas zie je nog teveel een scheidslijn tussen de plekken waar je intensiteitsverschil hebt van het licht, maar dat komt vanzelf goed. @Betermans, ik zou graag nog zo'n matje gras nemen, maar dit gaat weer wat minder makkelijk in dat grint ben ik bang. Ik zoek in ieder geval nog iets voor in de voorgrond, een laagblijver. Maar voorlopig wil ik het even rustig aan doen.
Mijn huidige bestand:
10 X Chinese Danio 4 X Appelslak, 2 kleine en 2 grotere Een aantal vuurgarnalen, ik denk rond de 20.
We denken eraan om de groep danio's nog iets uit te breiden (nog een klein aantal, stuk of 4, of 6) en verder geen andere vissoorten. Verder lekker de garnaaltjes hun gang laten gaan en wie weet willen de danio's ook wel voortplanten!!!
bericht geplaatst
We houden het voorlopig even op de chinese danio. Makkelijk visje voor de beginner met het oog op een uitbreiding het aankomende jaar, in de vorm van een andere bak, bijvoorbeeld een rio 240. Kunnen we nu zonder het al te gecompliceerd te maken kijken of we het leuk blijven vinden, vervolgens ga ik op het gemak verder kijken.
bericht geplaatst
Prima dan ! Tis niet gezond eigelijk hoe verslavend deze hobby is... Ik zat zelf ook al weer rond te kijken waar ik evt. nog een extra grotere bak zou kunnen plaatsen.. x)
bericht geplaatst
Een grotere bak John...leuk! Betermans dus ook al, hier hebben we ook al besloten dat we in ons nieuwe huis (misschien nog 2 jaar) ook een grotere bak willen. Misschien hadden we het gewoon gelijk moeten doen haha!
bericht geplaatst
Ja inderdaad, maar ja, als ik 1,5 maand geleden opnieuw voor deze beslissing had gestaan, wetend wat ik nu weet, had er NU een rio (minimaal)240 gestaan
bericht geplaatst
hehehe.. ja zo gaat dat . Het lijkt me wel leuk om het dus ook te doen, maar nu is het kwa ruimte etc. niet echt handig. In de toekomst (lees- in een andere woning) zal het vast nog wel gebeuren . En Sarenata, beter klein beginnen om te kijken of het aanslaat is altijd beter denk ik, mocht je ook nog voor een grotere bak gaan ooit, dan kun je de Rekord goed gebruiken als kweek/quarantainebak ofzo
bericht geplaatst
Update! Vandaag even langs de LFS geweest en kwam thuis met een nieuw stukje javamos, deze heb ik op de garnalenflat bevestigd. Verder is het visbestand uitgebreid met nog 4 danios, 2 zebra en 2 goud. Ik zit voorlopig in deze bak aan mijn max qua vissen. Dan de garnalen. 2 zwangeren? NOT het zijn er 3!!! Echt leuk. De javamos heb ik speciaal voor de zwangere vrouwtjes toegevoegd. Ik hoopte al dat ze nog niet was bevallen omdat ik dan de flat niet meer weg zou durven halen. Maar ze dragen alle 3 nog!!! FOTO