JBL CO2/PH Permanenttest, drukregelaar en diffuser


Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
55
Leeftijd
30
Beste forumleden,

Na aanschaf van onze eerste CO2 set en het installeren hiervan heb ik nu een vraag m.b.t. de permanenttest.

In de afgelopen dagen zijn we bezig geweest de CO2 langzaam op te hogen tot “de juiste” waarde.
Gisteren in de loop van de dag is dit gelukt en werd de permanenttest netjes groen, niet licht groen of geel maar gewoon groen.

Nu gaat ‘s nachts middels het magneetventiel de CO2 toevoer uit.
Zou dit niet ook moeten betekenen dat de permanenttest in de loop van de nacht weer blauw kleurt?

Dit gebeurd namelijk niet, vanmorgen, ruim voor het inschakelen van de CO2 toevoer was hij nog groen namelijk.
Of heeft dit te maken met dat de planten het niet opnemen en het CO2 gehalte dan maar iets daalt?


Daarnaast nog een andere vraag:

Eergister hebben we een diffuser gehaald (hs aqua 50mm platte diffuser) omdat we de jbl taifun spiraal toch groot, lomp en lelijk vonden in het aquarium.

Deze hebben we netjes 24 uur in het aquarium gehangen alvorens hem aan te sluiten.
Hier en daar lees ik echter dat een diffuser een druk van zo’n 1.5 bar nodig heeft, echter de JBP professional drukregelaar gaat af fabriek schijnbaar niet verder dan maximaal 1.2 bar (staat ook op de knop, p2 +1.2 bar), is dit normaal?

Er komen wel gewoon belletjes uit de diffuser, al komen die wel maar uit een klein deel van het membraan, of is dat normaal?

En dan de laatste vraag, de LFS zei dat het even zoeken is naar wat de juiste plaats is, maar gaf aan eerst te proberen de diffuser bij de uitstroom van het filter te plaatsen zodat de belletjes in de stroming meegenomen worden. Wat is volgens jullie de beste plek?

Alvast bedankt.

Groeten Pascal.
 
Als in de nacht de co2 uitstaat dan zal de dc weer wat donkerder tot blauw gaan kleuren en het is dus zaak om hem eerder dan het licht aan te laten gaan zodat op dat moment de kleur weer mooi groen/lichtgroen is. Vaak is 2 uur voor het licht aangaat voldoende maar dat moet je even uitproberen en 1,5 uur voor het licht uitgaat kan de co2 dan ook stoppen.
Inderdaad is onder de uitstroom een goede plek.
 
Hoi @jessicapilon,

Hij gaat een uur voor de zonsopkomst in het aquarium aan en de zonsopkomst duurt zo’n 1,5 uur. Hij gaat uit op het moment dat de zonsondergang begint en ook die duurt zo’n 1,5 uur.

Waar ik een beetje mee zit en wat dus de vraag is, is of ie echt weer blauw hoort te kleuren? Want dan moet ie denk ik op zijn minst eerder uit. Hij was vanmorgen voor het inschakelen nog steeds groen namelijk.
 
Dan zou ik denken dat je weinig CO2 verlies hebt. Planten nemen het meeste op bij verlichting van bak.

Edit.
@Pascal1993 ik heb voor mezelf en jou ff een controle gedaan met licht even aan. Foto nu...
1000002922.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel hij gaat verkleuren in de nacht hangt ook af van hoeveel co2 door gasuitwisseling tijdens de nacht vervliegt en dat kan per bak verschillen.
 
Hoi @jessicapilon,

Hij gaat een uur voor de zonsopkomst in het aquarium aan en de zonsopkomst duurt zo’n 1,5 uur. Hij gaat uit op het moment dat de zonsondergang begint en ook die duurt zo’n 1,5 uur.

Waar ik een beetje mee zit en wat dus de vraag is, is of ie echt weer blauw hoort te kleuren? Want dan moet ie denk ik op zijn minst eerder uit. Hij was vanmorgen voor het inschakelen nog steeds groen namelijk.
Dit is helemaal goed!
Hoe constanter je CO2 waarde blijft, des te beter. Een schomellende CO2 waarde (PH) kan overlast van baardalg veroorzaken.
 
Hoi @RobertDJ,

Dat was een van de redenen voor aanschaf. Dachten er al langer over na om eventueel naar wat meer en andere planten te kunnen maar merkten door onstabiele waarden met carbo voeding dat er baardalg ontstond. Eigenlijk ook best veel en zo’n beetje in heel het aquarium.

Meeste met de hand weg gehaald waar mogelijk, nu CO2 toegevoegd en hopelijk snel stabiel (weet dat effect een week of twee kan duren). Voor nu gebruik ik de voeding die JBL meeleverde naar dat wordt denk ik all-in-one van plantedbox, eerdaags bestellen.

Op die manier kan ik met waterwissels en voldoende voeding die zaken uitsluiten.

Mocht het dan nog niet opgelost zijn dan zit het in de stroming, we hebben een Trigon 350 hoek aquarium waarbij het toch lastig blijft.

Als dat het dan is dan komen er 1 of 2 stromingspompen bij naast het filter.

Kwestie van uitsluiten dus.

Het is alleen zo gigantisch hardnekkig die baardalg! 😢

Meest vervelende dat ik tot nu toe meegemaakt heb, we hebben best lang, bijna 6 jaar, een 80 liter lowtech aquarium gehad en bijna nooit last gehad. Ja 1 keer groene draaidag in gigantische explosie maar dat was zo opgelost.

Nu de stap gezet naar een groter aquarium gezien mogelijkheden etc. Eerste keer extern filter naast het interne filter, dat soort dingen.

Ik het begin last gehad van bruine alg in de opstart fase, dit was zo weg, toen is het een paar weken goed gegaan, en toen kwam de baardalg.

Nou ja, hopelijk lossen we het zo op. 🤞🏻
 

Terug
Bovenaan